Prenájom letiska je podobný privatizácii (Pravda)

Bratislavské
letisko by malo byť privatizované. Umožní to vyšší výnos pre štát a kvalitnejší
projekt z pohľadu investora," zhodnotil pre Pravdu dňa 8.3. 2011 Radovan
Ďurana z INESS.

Prenájom letiska je podobný privatizácii (Pravda)

Zámer vlády prenajať bratislavské letisko na 30 až 50 rokov
je veľmi blízky jeho privatizácii. Vidia to tak viacerí ekonómovia.

Vláda sa v súčasnosti rozhoduje, či letisko v hlavnom meste
sprivatizuje, prenajme, alebo inak zabezpečí jeho ďalší rozvoj. Letisko
potrebuje vyše 350 miliónov eur na obnovu dráh či rozšírenie parkovísk.

"Podporujem privatizáciu letiska, ale v prípade, že
dôjde k dlhodobému prenájmu, vidím to ako veľmi blízke," uviedol Peter
Goliaš z Inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy. Pri takom dlhom období sa
totiž súkromníkovi oplatí vložiť do rozvoja letiska prostriedky, podobne ako
pri jeho odkúpení.

Samotný rezort dopravy je naklonený prenájmu letiska.
"Som za koncesiu, ktorú považujem za dobrý model a existuje aj v
Európe," povedal Ján Figeľ (KDH), minister dopravy. Budúcnosť letiska mala
pôvodne vyriešiť vláda ešte minulý týždeň, nakoniec sa rozhodla ponechať si čas
ďalšie dva týždne. "Viacerí členovia vlády chceli vidieť presnejšie
analýzy všetkých alternatív pre ich lepšie porovnanie, aby sa mohli
rozhodnúť," vysvetlil Rado Baťo, hovorca premiérky Ivety Radičovej.

Jednoznačne sa proti predaju letiska nestavia ani opozícia,
ktorá vláde vyčíta skôr zámer sprivatizovať teplárne. "Je nevyhnutné
zapojiť súkromný sektor do rozvoja letiska. Štát dokázal, že to sám
neutiahne," skonštatoval František Palko, riaditeľ Inštitútu hospodárskej
politiky. Palko bol v minulej vláde za SNS štátnym tajomníkom ministerstva financií.
Podľa neho by bolo vhodné, keby na letisko vstúpil strategický partner tak, ako
to chce rezort dopravy spraviť s nákladným železničným dopravcom Cargo. Za
minulej vlády letisko patrilo pod vplyv strany Smer, ktorá je teraz proti
privatizácii. Prípadný dlhodobý prenájom letiska však označil predseda Smeru
Robert Fico tiež za privatizáciu. Princíp dlhodobého prenájmu využívajú viaceré
letiskáv Európe. "Fungujú napríklad v Turecku alebo v Taliansku,"
doplnil Petr Kováč z Patria Corporate Finance. Podľa Medzinárodnej rady letísk
(ACI) prenájom od 20 do 50 rokov využíva v Európe 26 letísk a na neobmedzenú
lehotu je to 28 letísk.

"Dlhodobý prenájom, teda na viac ako 30 rokov, v mnohom
vykazuje podobné znaky ako jeho predaj. De facto ide o predaj licencie na
prevádzkovanie letiska na vopred danú dobu," dodal Kováč. Pri úplnom
predaji letiska by mohol totiž štát získať viac peňazí než pri dlhodobom
prenájme. "Letisko by malo byť
privatizované. Umožní to vyšší výnos pre štát a kvalitnejší projekt z pohľadu
investora," zhodnotil Radovan Ďurana z Inštitútu ekonomických a
spoločenských analýz.

Podľa neho sa totiž
môže zdať 50–ročná lehota prenájmu ako dostatočne dlhá, samotný prenájom aj
plány investora však budú vždy závislé od kvality nájomnej zmluvy. "Vzniká
tak riziko, že investor bude musieť neskôr vstupovať do ďalších rokovaní so
skutočným vlastníkom, čo môže obmedziť jeho rozvojové plány či znížiť výnos z
prenájmu," dodal Ďurana.

V Čechách je v súčasnosti Ruzyňské letisko vo vlastníctve
štátu. "Už nejaký čas sa uvažuje o jeho privatizácii. V diskusii sú obidva
varianty, teda predaj aj prenájom. Vzhľadom na to, že letisko má pred sebou
ešte veľké príležitosti pre ďalší rozvoj, potom je v tomto prípade vhodnejšou
formou privatizácie predaj. Ten totiž umožňuje väčšiu pružnosť pri ďalšom
rozvoji," doplnil Kováč.

Vladimíra Kucejová

Pravda,
8.3. 2011

INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.
Naše
ocenenia
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards