Prečo zarábajú športovci viac ako učitelia?

Učitelia nám vďaka vzdelaniu
pomáhajú otvárať dvere do sveta. I napriek tomu niektorí športovci, ktorí v
podstate celkom zbytočne prebehnú napríklad 100 m kdesi na štadióne,
zarábajú sto krát viac. Ako ekonomická teória vysvetľuje tento nepomer si
prečítajte v článku Dana MacLaughlina.

Prečo zarábajú športovci viac ako učitelia?

Bohatí
športovci, chudobní učitelia

Dan McLaughlin

Špičkoví vrcholoví športovci pravidelne podpisujú niekoľko miliónové
zmluvy, s ktorými sa spájajú ešte rôzne bonusy a často aj lukratívne
reklamné kontrakty. Prečo títo športovci zarábajú tak veľa v porovnaní,
povedzme, s učiteľmi? Cenia si ľudia naozaj viac šport ako vzdelanie?
Učitelia predsa poskytujú služby, ktoré prispievajú skutočnou hodnotou
k rozvoju spoločnosti. Niektorí ľudia však šport vnímajú ako niečo
nadbytočné, bez čoho spoločnosť môže fungovať.

Nedáva to potom zmysel, aby práca považovaná väčšinou ľudí za dôležitú bola
podstatne menej cenená, ako niečo „nepotrebné“ alebo dokonca podľa mnohých až
„pochabé“. Je to podobné starému paradoxu: Prečo sú diamanty také drahé
a voda taká lacná, keď je absolútne nevyhnutná pre život každého človeka
a diamanty sú v podstate iba luxus, bez ktorého je človek schopný
dobre žiť? Odpoveď je nedostatok - vzácnosť.

Ak sa nejaká komodita vyskytuje v hojnom množstve, ako voda na väčšine
obývaných území, jej cena je nízka vzhľadom na relatívne malé náklady na
získavanie každej dodatočnej jednotky. Keď je niečo vzácne, ako napríklad
spomínané diamanty, kupci dvíhajú ich ceny pretože veľa ľudí má záujem
o malý počet drahokamov. Čím je ponuka jednoduchšie dostupná, tým je cena
nižšia. Čím je väčší dopyt, viac ľudí chce to isté, tým bude cena vyššia.
Konečnú cenu komodity ovplyvňuje práve vzájomná bilancia oboch zložiek – ponuky
a dopytu.

Keď hovoríme o cene športovcov verzus cena učiteľov, máme na mysli
konkrétny výber v limitovanom rozsahu. Nemusíme si vyberať medzi všetkými
športovcami a všetkými učiteľmi, nevyberáme ani konkrétny druh športu na
úkor druhu vzdelania. Skutočná voľba každodenného života leží na
zamestnávateľovi, ako ocení prácu vykonávanú konkrétnym učiteľom, prípadne ako
prospejú tímu schopnosti daného športovca.

Každý pozná niekoľko veľmi dobrých učiteľov, ale učenie v klasickej
triede nie je obyčajne cestou k multifunkčnej športovej hale.
V každom meste, okrese, existuje limitovaný počet učiteľských miest, na
ktoré sa obyčajne hlási viac než je treba kompetentných a schopných ľudí
ochotných zaplniť tieto miesta. Sú v podstate podobní vode v našom
príklade. Môžu byť potrební, môžu byť aj veľmi dobrí, môžu poskytovať skutočne
hodnotnú službu, ale takisto je ich relatívne veľa.

Vzácny jedinečný talent je príčinou, prečo sa z ctižiadostivých športovcov
stávajú ozajstné hviezdy. Špičkoví športovci dokážu robiť veci, ktoré obyčajní
smrteľníci nezvládajú. Okrem talentu sa však za úspechom väčšiny z nich
skrýva aj vysoká osobná daň (tvrdé tréningy, odriekania,...), ktorú museli
zaplatiť, aby sa dostali tam, kde sú. Pokúšajú sa o to mnohí, ale iba
nepatrný zlomok všetkých športovcov dosiahne špičkovú úroveň. Správna
kombinácia talentu a potrebnej oddanosti a horlivosti, ktorá
predurčuje športové hviezdy je naozaj veľmi vzácna. Práve táto vzácnosť,
jedinečnosť robí zo športovcov diamanty v ríši profesionálnych snaživcov.
Majú milióny fanúšikov, ktorí ich zbožňujú a sú ochotní platiť si za to,
aby ich videli. Ponuka je extrémne malá a dopyt je extrémne veľký, čo je
príčina, prečo sú diamanty drahé a preto je veľká aj cena športovcov.

Všetci športovci však nie sú diamanty, niektorí sú rubíny alebo kremene,
iní zase uhlie. Tí, ktorí nie sú diamantmi, sú menej platení a hrajú nižšiu
„ligu“. Rovnako sú aj rôzne úrovne učiteľov. Hoci sa niektorí nenazývajú
učiteľmi je potrebné ich zahrnúť do porovnania. Sú to všetci profesori,
konzultanti, školitelia, prednášajúci, autori a tak ďalej. Výška ich platu
závisí od vnímanej hodnoty ich individuálnych schopností vo vzťahu
k schopnostiam tých, ktorí by ich mohli nahradiť.

A preto, rešpektovaný konzultant
alebo profesor s výbornou reputáciou, populárny spisovateľ, alebo niekto,
kto učil tisícky ľudí, môže reálne zarobiť milióny dolárov. On, alebo ona je
síce vo všeobecnosti len učiteľ, ale môžeme ho považovať za učiteľskú
superstar.

V prípade učiteľa a
športovca, vzácnosť ich schopností a množstvo ľudí, ktoré má z týchto
schopností úžitok, určuje úroveň ich finančnej odmeny. Vzácnosť vo vzťahu
k úrovni dopytu určuje hodnotu všetkých vecí.

Článok
v pôvodnom znení: http://www.mises.org/story/2626

Preložila Dagmara Valicová

spolupracovníčka INESS

Ak sa Vám článok páčil, hlasujte zaň na
pošli na vybrali.sme.sk

INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.
Naše
ocenenia
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards