Prečo sa priaznivci Degrowth mýlia
Nedávno obehla česko-slovenské médiá a sociálne siete téma „Degrowth“. Voľne to môžeme definovať ako názorové hnutie, podľa ktorého je neustály ekonomický rast škodlivý pre planétu a mal by byť v ľudskej spoločnosti nahradený „sociálnymi a ekologickými cieľmi“.
Lepšie školy - Pomôž riaditeľom, zachrániš školstvo
Prečo sa pri reforme školstva sústrediť na riaditeľov škôl.
Ekonomická olympiáda pre základné školy - prihlasovanie
INESS – Inštitút ekonomických a spoločenských analýz prichádza v školskom roku 2022/2023 s Ekonomickou olympiádou pre základné školy. K tomuto kroku sme sa odhodlali na základe šiestich rokov skúseností s Ekonomickou olympiádou pre stredné školy a častých otázok učiteľov, ktorým na základných školách takýto projekt chýba. Cieľom súťaže je posilniť ekonomické a finančné vzdelávanie mladých ľudí.
O celé testovanie, počnúc otázkami až po vyhodnotenie sa postaráme v INESS. To znamená, že pedagóg vystupuje iba ako koordinátor súťaže a dozor počas testu. Prihlasovanie do olympiády nájdete tu ako aj nižšie v tomto texte.
Sola scriptura a konkurenčný boj o dušu vyústil v pandémiu gramotnosti
Predstavte si, že ste roľník zo 16. storočia. Od rána do večera pracujete na poli alebo statku. Pracovali tak vaši rodičia a aj rodičia ich rodičov. A budú tak pracovať aj vaše deti. Prečo by ste ich mali poslať do školy učiť sa čítať a písať? Verejné školstvo neexistuje a malá škola, ktorú neďaleko otvorili, vyberá poplatky. Okrem finančných nákladov má vzdelanie aj náklady obetovaných príležitostí. Kto sedí a učí sa, ten nestojí a neobrába pole.
4-dňový pracovný týždeň nie je politická téma
V pravidelných cykloch sa objavujú správy o tom, ako niekde ľudia pracovali kratšie, vyrobili rovnako veľa, dostávali toľko isto a všetko dobre dopadlo. Komentovanie štúdií skúmajúcich štvordňový pracovný týždeň je mediálny evergreen. Ľudsky rozumiem príťažlivosti tejto témy. Ekonomicky však musím varovať pred jej zlou interpretáciou a nesprávnymi odporúčaniami.
Zákazom spaľovákov to nekončí
Asi máloktorú politiku EÚ som počul tak často rozoberanú v krčmách, taxíkoch a na zápražiach, ako zákaz spaľovacích motorov. Ako povedal môj kolega: “Najväčší problém tohto zákazu je, že sa už stal. Teraz budú musieť vymyslieť niečo ďalšie.“ Politici, úradníci, analytici, právnici, aktivisti a konzultačky, účinkujúci v bezuhlíkovej rockovej show, si nebudú sedieť na rukách. Tým skôr, že zákaz spaľovacích motorov v Európe bude mať na svetovú klímu mizerný dopad, takže dôvod vymýšľať nové zákazy ostáva nezmenený.
Dve tretiny Slovákov majú super-schopnosti, ako pomôcť zvyšku?
Gramotný človek je iný. Fyzicky. Ako písmo nahradilo starých ľudí. Ako vyzerá orálna spoločnosť. Dá sa myslieť bez písma?
Spúšťame nové kolo Ekonkvízu!
Už od piatka, 10. februára 2023 spúšťame nové súťažné kolo v Ekonkvíze, tentokrát pre verejnosť. Spomedzi najlepšie vyplnených testov v termíne od 10.2. – 10.3. 2023, budeme losovať 3 víťazov, ktorí od nás získajú hodnotné ceny.
2 % pre INESS
Aj vďaka vašej 2 % podpore sme v roku 2022 neúnavne pracovali na mnohých projektoch, vydali sme 13 odborných publikácií, zaznamenali sme 1 406 mediálnych výstupov, či napísali 173 autorských komentárov na aktuálne spoločensko-ekonomické témy.
(Podrobný návod, ako darovať 2 % INESS-u v roku 2023, nájdete v závere.)
Minuli 173 miliónov na vzdelávanie Rómov. Bez výsledku
Čo je to absolútne zlyhanie štátu? Samotné nesplnenie cieľov nestačí. Záleží aj na tom, ako ich nesplníte. Zlé plánovanie, neurčité ciele, neexistujúci vlastník procesov, chaotické riadenie, absentujúce dáta, náhodná implementácia, neudržateľné financovanie, len formálne monitorovanie a potemkinovské vyhodnotenie. Toto je absolútne zlyhanie štátu. A takto nejako štát riadil naplnenie stratégie SR v oblasti vzdelávania Rómov v rokoch 2016 – 2020.