Dostanú hriešnici pokutu?

Podľa pravidiel, vyostrených na vrchole suverénnej dlhovej krízy v Eurozóne, vlády, ktoré opakovane zlyhali pri plnení si svojich povinností pri znižovaní deficitu a dlhu môžu čeliť pokutám.

Dostanú hriešnici pokutu?

Francúzsko

Komisia uviedla, že aj keď Francúzsko malo menší, než požadovaný nominálny deficit v roku 2015 a bolo na ceste k splneniu k stanoveného cieľa v roku 2016, v roku 2017 by nemalo dostať túto medzeru pod 3 % ako je požadované, pokiaľ nepristúpi k ďalším šetreniam.

„Cieľ pre rok 2017 je absolútne uskutočniteľný, tým nie som znepokojený, ale za predpokladu, že Francúzsko zachová svoj limit vo verejnom financovaní a to v podstatnom smere“, povedal európsky komisár pre Hospodárske a Finančné záležitosti Pierre Moscovici.

Ale Francúzsko, kde sa budú konať v budúcom roku prezidentské a parlamentné voľby, by tiež malo kompletne minúť cieľ pre zosekanie jeho štrukturálneho deficitu - teda očisteného od efektov hospodárskeho cyklu a jednorazových výnosov a výdavkov.

Štrukturálny deficit, ktorý Európska únia vníma ako najlepšie meradlo reforiem vlády pre zlepšenie ekonomiky, zostane v roku 2016 na nezmenenej hodnote 2,4 % HDP oproti predchádzajúcemu roku a v roku 2017 vzrastie na 2,7 % HDP.

A to aj napriek tomu, že podľa pravidiel EÚ, krajiny musia rozdiel v štrukturálnom deficite znižovať o 0,5 % HDP ročne, kým nedosiahnu rovnováhu alebo prebytok.

Vlani ministri EÚ stanovili ešte ambicióznejšiu cestu pre Francúzsko, pretože krajine boli poskytnuté ďalšie dva roky, už tretíkrát v poradí, pre zníženie svojho deficitu pod 3%.

Ministri EÚ požiadali Francúzsko znížiť štrukturálnu medzeru o 0,5% HDP v roku 2015, o 0,8% v roku 2016 a 0,9 % v roku 2017. Skutočnosť je však taká, že Paríž znížil štrukturálny deficit iba o 0,3% HDP minulý rok, tento celý rok ho nezníži vôbec a dokonca v roku 2017 deficit vzrastie o 0,3% HDP podľa predpovede Komisie.

Španielsko

Prognózy ukázali, že v Španielsku, kde sa v júni konali po druhýkrát parlamentné voľby po šiestich mesiacoch strávených na mŕtvom bode, zaostáva vo všetkých opatreniach pre zlepšenie verejných financií.

Madrid mal dostať svoj nominálny deficit pod 3% tento rok, ale namiesto toho zaknihoval schodok vo výške 3,9% po tom, čo sa mu beznádejne nepodarilo dosiahnuť redukčné ciele za minulý rok. Ako uviedla Komisia, krajina nepôjde pod 3% ani budúci rok, ak neprijme potrebné opatrenia.

Štrukturálny deficit Španielska, namiesto prudkého poklesu podľa požiadaviek ministrov financií EÚ, vzrastie na 3,1% v tomto roku z 2,9% v roku 2015 a potom na 3,2% v roku 2017.

Španielsky dlh, ktorý v rámci pravidiel EÚ by mal ročne v priemere klesnúť o jednu dvadsatinu rozdielu medzi jeho skutočnou úrovňou a európskym limitom 60% HDP za tri nasledujúce roky, vzrastie v roku 2016 na 100,3% HDP z 99,2% HDP v roku 2015.

Taliansko

Rím sa nachádza pohodlne pod trojpercentným európskym stropom nominálneho deficitu, ale je povinný znížiť svoj štrukturálny deficit o 0,5% HDP ročne. Komisia však predpokladá, že štrukturálna medzera sa zvýši z 1% v roku 2015 na 1,7% v tomto roku a a zostane na 1,7% aj v roku 2017.

Taliansky dlh, ktorý je druhý najvyšší v EÚ po Grécku, by mal mať klesajúcu tendenciu, ale namiesto toho zostáva na nezmenenej úrovni 132,7% HDP v tomto roku po rokoch neustáleho rastu.

Portugalsko

Lisabon mal znížiť svoj rozpočtový deficit na 2,5% HDP už v minulom roku, ale tento cieľ minul hlavne preto, že musel zachrániť svoju Banif bank, čo zvýšilo deficit na 4,4%. Bez tohto jednorazového výdaju by bol Portugalský deficit iba 2,8%HDP v roku 2015, uviedol štatistický úrad EÚ.

Podobne ako Francúzsko, aj Portugalsko tiež značne míňalo svoje ciele v oblasti znižovania štrukturálneho deficitu, ako ukázali prognózy Komisie.

Európski ministri financií požiadali Portugalsko, aby znížilo štrukturálny deficit o 0,6% HDP v roku 2013, 1,4% HDP v roku 2014 a 0,5% v roku 2015.

Portugalsko znížilo túto medzeru tak, ako bolo požadované v roku 2013, v roku 2014 minulo cieľ o 0,5% HDP a minulý rok deficit narástol o 0,6% HDP, namiesto poklesu o 0,5%. Komisia očakáva, že vzrastie ešte viac v tomto a v nadchádzajúcom roku.

Upravené podľa Alastair McDonald.

Originál textu bol zverejnený na webe Reuters.

Pre INESS preložila Natália Hlaváčová

INESS is an independent, non-governmental and non-political civic association. All of our activities are financed by grants, 2% tax allocation, own activities and donations from individuals and legal entities. Thus, our operation, scope and quality of outputs, largely depends on your generosity.
Our
awards
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards