Verejné školstvo učí a necháva učiť nesprávnych ľudí

Slovenské školstvo má problém. Presnejšie povedané ich má hneď niekoľko a prejavujú sa v rôznych častiach vzdelávacieho procesu. Minimálne jeden problém je s učiteľmi. Aj napriek tomu, že do verejného vzdelávania ako takého nejde až taká malá čiastka, každé deviate euro výdavkov štátu končí v školstve (predovšetkým ak ju nevzťahujeme k HDP, ale k verejným výdavkom), platy učiteľov (alebo aspoň minimálne časti z nich) sú finančne domotivujúce. A to predovšetkým pre mladých, začínajúcich učiteľov a učiteľov z bohatších (a aj drahších) regiónov SR.

Verejné školstvo učí a necháva učiť nesprávnych ľudí

Nástupný plat učiteľa v SR – bez ohľadu na to, kde nastupuje, aké mal výsledky na škole a ako pristupuje k výučbe – je 625 eur. Podľa OECD (2012) majú začínajúci učitelia na ZŠ v SR najnižšie platy zo všetkých krajín a rovnako je v SR najnižší pomer medzi mzdou učiteľa a priemernou mzdou vysokoškolsky vzdelaného človeka.

Tieto faktory prispeli k postupnému poklesu podielu mladých učiteľov na učiteľskom zbore v čase. Podľa štatistík Ústavu informácií a prognóz školstva (UIPS) v rokoch 2009 až 2014 poklesol počet mladých učiteľov do 30 rokov o 35 %. V absolútnych číslach to znamená, že z 11 376 mladých učiteľov v roku 2009 poklesol ich počet na 7 437 (počet učiteľov do 25 rokov poklesol dokonca až o 60 %). Naopak v čase narástol počet učiteľov nad 60 rokov až o 71 % (v absolútnych číslach ich nárast skoro nahradil celkový pokles mladých učiteľov, pozri Graf 1).
 
Graf 1 Vekové zloženie učiteľov v absolútnych číslach za roku 2009 až 2014
  
Zdroj: UIPS
 
Školstvo tak opúšťajú mladí a perspektívni ľudia. To určite nie je pozitívny vývoj. Tento pokles mladých ľudí v školstve však dostane ešte trpkejší rozmer, keď ho vztiahneme k situácii vo vysokom školstve. 
 
Tam je totižto z verejných financií (tých, ktorých nie je dostatok na zvýšenie platov učiteľov) každoročne financované štúdium pre vyše 10 tisíc študentov 14 pedagogických fakúlt. V roku 2014 absolvovalo odbory pedagogických vied, učiteľstva a učiteľstva predmetov v kombináciách vyše 4 616 študentov I. a II. stupňa  (a to tam ešte nie sú zarátaní absolventi doplňujúceho pedagogického štúdia, ktoré organizuje množstvo vysokých škôl po celom Slovensku). A v minulosti to bolo ešte viac. V roku 2009 študovalo za učiteľov 7 538 študentov. Koľko z nich nastúpilo ako učitelia, keď medzi rokmi 2009 a 2014 poklesol počet učiteľov do 30 rokov o 3 939? Kde skončili tieto tisíce študentov?  
 
V roku 2014 absolvovalo I. a II. stupeň vysokých škôl interne 36 369 študentov. Tí s pedagogickým odborom tak tvorili vyše 12% (v roku 2009 to bolo až 18%). Ak na vysoké školstvo ide 455 miliónov ročne (2015), tak sa dá hovoriť o plytvaní za niekoľko desiatok miliónov eur. Inak povedané, štyria zbytočne študujúci spolužiaci jedného zapáleného študenta pedagogiky odhodlaného stať sa učiteľom sú neskôr jedným z dôvodov jeho nízkeho platu.
 
Ďalším problémom platov pedagógov je  umelé rovnostárstvo medzi prirodzene nerovnými podmienkami. Tým sa myslia regionálne rozdiely v platovej úrovni. Kým v niektorých okresoch môže učiteľ svojim platom miestnu priemernú mzdu zvyšovať, určite sa to nepodarí učiteľovi v Bratislave. Aktívny a schopný absolvent pedagogiky si nájde podstatne lepšie platené miesto. Namiesto neho zoberie miesto učiteľa buď dôchodca učiteľ, alebo jeho menej náročný a asi aj menej schopný spolužiak zo štúdií. To ešte zhoršuje selekciu ľudí do školstva. Výsledkom je stav, kedy verejné školstvo učí  nesprávnych ľudí a nenecháva učiť tých, ktorí by to vedeli najlepšie. 
 
INESS is an independent, non-governmental and non-political civic association. All of our activities are financed by grants, 2% tax allocation, own activities and donations from individuals and legal entities. Thus, our operation, scope and quality of outputs, largely depends on your generosity.
Our
awards
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards