Aj k nám už prišiel Uber‚ máme sa báť alebo radovať? (Profit)

Zdieľaná ekonomika priniesla hneď niekoľko revolúcií: umožnila využívať doteraz mŕtvy kapitál, znížila transakčné náklady, vytvorila dôveru medzi neznámymi stranami, pomohla obísť rôzne regulačné a byrokratické nástrahy‚‚‚ a vytvorila množstvo flexibilných pracovných príležitosti, komentoval príchod služby Uber do Bratislavy 14.8.2015 Róbert Chovanculiak.

Aj k nám už prišiel Uber‚ máme sa báť alebo radovať? (Profit)

Už aj na Slovensko‚ presnejšie do jeho metropoly‚ dorazil Uber‚ alternatívna taxislužba‚ v ktorej môže jazdiť (skoro) ktokoľvek‚ kto rád jazdí. Je výrazne lacnejšia ako bežné taxislužby a vďaka jednoduchej online aplikácii potenciálne oveľa flexibilnejšia (závisí to‚ samozrejme‚ aj od množstva registrovaných vodičov).

Koho to zaujíma‚ viac o tomto fenoméne si môžete prečítať v článku Profitu Online žralok medzi taxikármi. Teraz však chceme hovoriť o jednom širšom probléme‚ ktorý s Uberom súvisí.

V zahraničí‚ kde táto služba už dlhšie funguje‚ vyvolala vlny odporu najmä zo strany taxikárskych cechov‚ ale aj niektorých úradov. Zákazníci si poväčšine pochvaľujú. Na Slovensku to nie je inak. Zákazníci prejavujú o novinku záujem‚ taxikári hromžia a komentátori zvažujú rôzne pre a proti.
Zdieľajte‚ je to dobré

“S príchodom Uberu na Slovensko sa roztrhlo vrece s komentármi a postojmi k tejto službe. Uber je súčasťou zdieľanej ekonomiky, čo je pomerne nová oblasť a je preto samozrejmé, že ohľadom tejto témy sa vyskytuje veľa nedorozumení, nepochopenia a mýtov‚“ hovorí Richard Ďurana‚ riaditeľ ekonomického thinktanku inštitútu INESS. Zdieľaná ekonomika podľa neho nie je problém, ale naopak riešenie súčasnej situácie‚ ktoré prináša “akúsi resuscitáciu kapitálu”.

Analytik inštitútu Róbert Chovanculiak to v článku o zdieľanej ekonomike rozoberá konkrétnejšie: “Príchod zdieľanej ekonomiky a internetových platforiem ukázal ľudom, že v skutočnosti majú oveľa viacej kapitálu a možností pracovať, ako si doteraz mysleli.” Odvoláva sa na služby a siete ako airbnb (zdieľané ubytovanie‚ o ktorom sme v Profite písali v článkoch Hotelierom na jednu noc a Návod na lacné cestovanie)‚ Shareyourmeal (zdieľané varenie/stravovanie - o tomto holandskom nápade‚ a podobnom fínskom‚ sa dočítate v článku Vietor fúka z Fínska).

 Vo svete existuje však už aj množstvo iných platforiem na zdieľanie súkromného vlastníctva‚ času a know-how‚ cez ktoré si môžete požičať vŕtačku či dokonca psa. “Vymenované platformy dokázali zo spotrebných statkov [áno‚ vieme‚ že pes nie je spotrebný statok :) - pozn. Profitu], ktoré veľkú časť svojej životnosti ležali ladom, spraviť hodnotné aktívum, ktoré dokáže uspokojiť potreby iným ľudom. Inak povedané, zvýšiť množstvo kapitálu v ekonomike a to aj napriek tomu, že to nezachytia žiadne štatistické úrady‚” píše R. Chovanculiak.

Podľa neho “trh – ako už neraz predtým – predbehol predstavivosť niektorých ekonómov… Dnes toto odvetvie dosahuje príjmy na úrovni 15 miliárd dolárov a len v USA má s ním skúsenosti vyše 80 miliónov ľudí. Pričom do roku 2025 by sa mal objem príjmov zdieľanej ekonomiky vyrovnať ich náprotivkom v tradičnom sektore.”
Nie je služba ako služba

Vráťme sa ešte na chvíľu k “žraločej online taxislužbe”‚ ktorá je symbolom nového trendu. Kolegovia z webu nášho sesterského týždenníka Trend (etrend.sk) vyskúšali Uber hneď po jeho príchode do Bratislavy so zaujímavým výsledkom a zisteniami. Ako píšu Jozef Tvardzík a Tomáš Cwitkowics na blogu‚ šoféri “uberisti” musia prejsť základnou previerkou zo strany Uberu a sú osobne hodnotení klientmi (rovnako ako ubytovanie na portáli Booking alebo predajcovia na Amazone).

Preto je v ich osobnom záujme‚ aby boli korektní‚ slušní a profesionálni. Kto má nízke hodnotenie a zlú spätnú väzbu od zákazníkov‚ si asi veľa nevyjazdí. Použitie aplikácie Uberu a celý proces rezervácie sa autorom zdali jednoduché a deklarovaná cena mimoriadne prijateľná (a zatiaľ je dokonca O Eur‚ pretože taxikárska služba sa do nedele propaguje zadarmo).

Je jasné‚ že taxikári v Bratislave budú na službu Uber nadávať‚ už po príchode takzvaného 5-eurového taxi (Easytaxi) mnohí nadávali. Ale ako mi povedal “easytaxikár” Martin‚ jemu to vyhovuje‚ platí defacto niečo operatívny lízing‚ má auto s nízkou spotrebou‚ kompletný servis aj dispečing‚ a celý účet už zostáva jemu. A že či si zarobí‚ keď účtuje za jazdu v meste skoro dvakrát menej ako iní? “Mne sa to oplatí. Prakticky sa nezastavím‚ kým oni stoja na stanovisku aj hodinu‚ ja stále jazdím.”

A Uber je pre tradičné taxislužby ešte horší‚ členovia totiž neplatia taxikárske licencie (ale nemajú ani označené vozy‚ takže si ich nemôžete zastaviť na ulici)‚ nemajú stanoviská ani klasický dispečing. To‚ ako si šofér porieši daň z tohto extra príjmu je jeho zodpovednosť.
V jednoduchosti je krása

Rovnako ako nadávajú taxikári‚ môžu nadávať aj hotelieri a majitelia penziónov na služby typu airbnb‚ cez ktoré si môžete prenajať lacnejšie bývanie na súkromí alebo couchsurfing‚ kde môžete bývať povedzme len za stráženie psa alebo na výmenu (ja v New Yorku a Newyorčan u mňa v Bratslave.) A rovnako by mohli nadávať aj veľkopestovatelia mrkvy‚ že im babička z Hornej dolnej berie klientov‚ lebo predáva časť svojej úrody biomrvičky z dvora. Atakďalej.

Istoty sú lákavá vec‚ ale jediná skutočná istota (okrem toho‚ že všetci nakoniec zomrieme) je v tom‚ že schopný a tvorivý človek si vždy nejako poradí‚ po páde sa pozbiera‚ a snáď ho to posilní‚ ale pôjde ďalej‚ lebo ísť ďalej treba. Pri istotách nejeden človek zlenivie a nerastie‚ zažili sme to u nás pomerne nedávno. Zdieľaná ekonomika sa trochu stará‚ aby to tak nebolo. A o kvalitu tovarov a služieb sa do veľkej miery musia starať zákazníci - práve otvorený trh a internet ponúkajú viacero jednoduchých nástrojov ako darebákov vypískať a s vychytralcami zatočiť.

“Zdieľaná ekonomika priniesla hneď niekoľko revolúcií: umožnila využívať doteraz mŕtvy kapitál, znížila transakčné náklady, vytvorila dôveru medzi neznámymi stranami, pomohla obísť rôzne regulačné a byrokratické nástrahy a vytvorila množstvo flexibilných pracovných príležitosti‚” konštatuje analytik INESS R. Chovanculiak. Rezonuje to aj s názorom experta na civilizácie‚ českého historika Miroslava Bártu‚ podľa ktorého prekomplikovanosť dnešného spoločenského (a podnikateľského) systému hrozí kolapsom. (Ak vás to zaujíma‚ prečítajte si článok v Profite Nie sme iní ako naši predkovia) Zdieľaná ekonomika pomáha veci zjednodušovať.

Vladimíra Bukerová

Profit, 14.8.2015

INESS is an independent, non-governmental and non-political civic association. All of our activities are financed by grants, 2% tax allocation, own activities and donations from individuals and legal entities. Thus, our operation, scope and quality of outputs, largely depends on your generosity.
Our
awards
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards