Dotácie pre Jaguar môžu byť nižšie ako pre Kiu či PSA (Pravda)

Kľúčovou je otázka, či sa má vybrať jeden víťaz, ktorý dostane výhody na úkor všetkých ostatných, alebo si kvalitné podnikateľské prostredie a nižšie dane zaslúžia všetci podnikatelia. Vláda sa rozhodla pre prvú možnosť, pre ekonomiku sú však dôležité aj malé a stredné firmy bez moci vylobovať si selektívne výhody, komentoval príchod nového investora 14.8.2015 pre Pravdu Martin Vlachynský.

Dotácie pre Jaguar môžu byť nižšie ako pre Kiu či PSA (Pravda)

Britská automobilka Jaguar Land Rover môže od Slovenska v prípade investície na Slovensku získať maximálnu štátnu pomoc približne vo výške 126 miliónov eur. Vyplýva to zo zákona o investičných stimuloch, podľa ktorého nitrianska lokalita spadá pod zónu C. Maximálna intenzita pomoci tu môže byť na úrovni dvadsiatich piatich percent z hodnoty investície, čo by v prípade 1,4 mld. eur bolo 350 miliónov eur.

Keďže je však investícia väčšia ako 50 miliónov eur, suma sa podľa vzorca stanoveného európskou komisiou znižuje. Hoci len napríklad živnostníci na dani z príjmu ročne zaplatia 150 miliónov eur, niektorí ekonómovia považujú takúto štátnu pomoc v prípade silnej automobilky za investíciu, ktorú si Slovensko môže dovoliť. Má totiž šancu vrátiť sa na daniach a odvodoch.

Len napríklad automobilka Kia Motors v minulom roku zaplatila štátu na daniach 104 miliónov eur. Spolu aj so subdodávateľmi by Jaguar Land Rover mohol vytvoriť až 8-tisíc nových pracovných miest a ide preto na Slovensku o investíciu desaťročia. Investor uprednostnil Slovensko pred Poľskom aj Českom.

Presné rozdelenie dotácií zo strany štátu stále nie je úplne jasné. Podľa neúspešného uchádzača o závod z poľskej strany je podpora príliš vysoká. Aká vysoká však v skutočnosti bude, nehovorí automobilka, premiér Robert Fico ani rezort hospodárstva. Vláda podpísala s automobilkou zatiaľ predbežnú zmluvu, podľa ktorej by sa výroba mohla začať v roku 2018.

„Obsah dokumentu, ktorý bol podpísaný, je po dohode oboch strán dôverný. Teraz budú pokračovať rokovania a ďalšie detaily k predmetnej investícii zverejníme vtedy, keď to bude možné,“ znie teraz z rezortu hospodárstva.

Minister tohto rezortu Vazil Hudák však len pred pár týždňami pripustil, že pri dotácii pôjdu na maximum, čo podľa neho znamenalo približne deväť percent z hodnoty investície. Pri investícii vo výške 1,4 mld. eur je to práve približne 126 miliónov eur.

Naposledy v roku 2004 Dzurindova vláda prilákala do Žiliny kórejskú Kiu. Stimuly boli dohodnuté na úrovni 233 mil. eur a priamo v automobilke pracuje 3 800 ľudí. Predtým v prípade trnavského PSA Peugeot Citroën mali stimuly dosiahnuť 166 mil. eur.

Podľa Jaguar Land Roveru v prospech Slovenska rozhodol najmä silný reťazec dodávateľov, dobrá logistická infraštruktúra, ale aj to, že krajina je sídlom automobilového priemyslu. Minister financií Peter Kažimír za úspechom vidí aj menu euro. Euro totiž nie je ani v Poľsku, Maďarsku či Česku, ktoré sa o Jaguar Land Rover takisto uchádzali.
Pre Nitru je 25 % z hodnoty investície strop

Na základe zákona o investičných stimuloch však má každý región presnú maximálnu štátnu pomoc už určenú. V prípade západného Slovenska a špeciálne Nitry je to dvadsaťpäť percent z hodnoty investície. Ak však táto presahuje 50 miliónov eur, na základe vzorca stanoveného európskou komisiou sa dotácia znižuje.

„Výška intenzity podpory znamená maximálnu podporu z celkovej investície. Môžu ju tvoriť rôzne formy podpory. V prípade, že je investícia nad 50 miliónov eur, táto pomoc sa podľa vzorca Európskej komisie znižuje,“ potvrdzuje Miriam Žiaková z rezortu hospodárstva.

V prípade nitrianskej lokality pritom štát na základe zákona nemôže udeliť príspevok na nové pracovné miesto. Môže udeliť iba úľavu na dani z príjmu alebo uskutočniť prevod štátneho či mestského majetku na investora za zvýhodnenú cenu. Podľa zákona o investičnej pomoci nemôže navrhovať vlastné dotácie na pracovné miesto ani rezort práce.

„Slovenské orgány môžu udeliť len také stimuly, aké pripúšťa zákon. Vzhľadom na posledné úpravy je ten zákon pripravený na to, čo bolo rokované s automobilkou,“ uviedol Andrej Leontiev, partner advokátskej kancelárie TaylorWessing.
Investícia sa môže rýchlo vrátiť

Napriek tomu, že výška presnej štátnej pomoci ešte nie je známa, niektorí ekonómovia investíciu vítajú. „Aj Volkswagen dostal za desaťročie veľké úľavy na daniach, ale určite už dávno zaplatil všetko, čo dostal,“ hovorí ekonóm SAV Vladimír Baláž, ktorý tvrdí, že automobilky preferujú hlavne úľavy na daniach.

„Mzdy, poistné, dane z príjmu, zamestnanci platia v potravinách za DPH, štátu sa znižuje nezamestnanosť, a tým aj výdavky z rozpočtu,“ dodáva Vladimír Baláž. Podľa odhadov Slovenskej sporiteľne by Jaguar Land Rover mohol prispieť k zníženiu nezamestnanosti na Slovensku pod desať percent.

Analytik inštitútu INESS Martin Vlachynský pripomína, že napríklad všetky firmy ročne odvedú na daniach 2,3 miliardy eur. „Kľúčovou je otázka, či sa má vybrať jeden víťaz, ktorý dostane výhody na úkor všetkých ostatných, alebo si kvalitné podnikateľské prostredie a nižšie dane zaslúžia všetci podnikatelia. Vláda sa rozhodla pre prvú možnosť, pre ekonomiku sú však dôležité aj malé a stredné firmy bez moci vylobovať si selektívne výhody,“ dodáva Vlachynský.

Podľa Slovenskej agentúry pre rozvoj investícií a obchodu, ktorá zverejnila zámer o posudzovaní vplyvov na životné prostredie v nitrianskej lokalite, by malo v závode pracovať na začiatku prevádzky 1 300 pracovníkov. Po zabehnutí výroby má vo výrobe a v montáži pracovať 2-tisíc až 4-tisíc ľudí do roku 2020 v dvoj-, troj- až štvorzmennej prevádzke. Ďalších až do štyritisíc ľudí by mohlo získať prácu v subdodávateľskom priemysle.

Automobilka Jaguar Land Rover momentálne vstúpila do rokovaní so Slovenskom pri štúdii uskutočniteľnosti. Definitívne rozhodnutie má padnúť neskoršie v tomto roku. V súčasnosti u nás automobilový priemysel zamestnáva viac ako 70-tisíc ľudí. Nepriamo aj s nadviazanými odvetviami služieb a priemyslu výroba áut zamestnáva až 200-tisíc Slovákov. Vývoz áut sa 35 percentami podieľa na celkovom exporte.

Linda Nagyová

Pravda, 14.8.2015

INESS is an independent, non-governmental and non-political civic association. All of our activities are financed by grants, 2% tax allocation, own activities and donations from individuals and legal entities. Thus, our operation, scope and quality of outputs, largely depends on your generosity.
Our
awards
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards