Megainvestícia Jaguar Land Rover: Fico musí vyplatiť aj politického nepriateľa! (Nový čas)

Slovensko dosiahne istý extrém, na hlavu bude vyrábať dvakrát toľko áut ako Česká republika, ktorá je za nami vo výrobe áut na hlavu. Budeme svetová rarita. To, že sme takouto automobilovou veľmocou, však nedosiahol sám, ale svojou politikou tomu pomohli štyri predchádzajúce vlády. Problémom je, že automobilky vyžadujú strednú a vyššiu kvalifikáciu zamestnancov. Už dnes tie existujúce nedokážu napĺňať svoje kapacity. Príchod ďalšieho hráča na západnom Slovensku môže vyvolať väčšie súperenie na trhu, vyjadril sa na tému novej automobilky 13.8.2015 Martin Vlachynský.

Megainvestícia Jaguar Land Rover: Fico musí vyplatiť aj politického nepriateľa! (Nový čas)

Dohoda bude do mesiaca, tvrdí primátor Nitry Juraj Dvonč. Práve neďaleko Nitry vyrastú haly novej automobilky Jaguar Land Rover (JLR).

Vláda však potrebuje túto pôdu vlastniť! Rokovať musí aj s bývalým politickým nepriateľom, bývalým regionálnym šéfom SDKÚ-DS Ondrejom Ščurkom, známym z kauzy prenájom košického daňového úradu počas vlády Ivety Radičovej. On i ďalší majitelia pôdy teda dobre zarobia. A štát bude platiť nielen raz. Je isté, že automobilka dostane mimoriadnu štátnu dotáciu. Akú finančnú podporu premiér Fico majiteľom sľúbil, zostáva nateraz neisté.

Spoločnosť Nitra Invest, ktorú premiér Robert Fico toľkokrát kritizoval v kauze prenájom budovy pre Daňový úrad v Košiciach, bude teraz spolupracovať s vládou. Podnikateľ Ondrej Ščurka, bývalý člen SDKÚ-DS, vlastní totiž časť pozemkov pod budúcu megainvestíciu. Ten podľa aktuality.sk ani nevie, koľko pôdy vlastní, veľkú časť majú vraj aj súkromní majitelia. Podľa informácií aktuality.sk by malo ísť až o 20 hektárov. „Štát ponúkol vlastníkom rozumnú cenu, takže predpokladám, že všetci budú spokojní, aj súkromní majitelia. Presnú sumu však neviem,“ povedal Ščurko pre aktuality.sk. V kauze daňového úradu si stojí za svojím, predaju pôdy sa nebráni.
V Nitre nové byty i školy

Slovensko je po ohlásení megainvestície v pozornosti investorov, analytikov i ekonómov. Zhodujú sa v tom, že britskej automobilke JLR máme čo ponúknuť. „Komici Poliaci prišli s tým, že Slovensko ponúklo vysokú štátnu pomoc . To je ale blbosť,“ myslí si český ekonóm Miroslav Moteljek. „O investícii nerozhodla štátna podpora, ale výhody Slovenska,“ dodal. Dôležitá je aj poloha. Primátor Nitry Juraj Dvonč bol súčasťou rokovaní slovenskej vlády s investorom. „Považujem to za mimoriadny úspech Slovenska, tam patrí i Nitra,“ odpovedal stručne. Očakáva investície predovšetkým v školstve a vo výstavbe bytov.

Budeme svetová rarita

Analytik Martin Vlachynský z INESS:

- Slovensko dosiahne istý extrém, na hlavu bude vyrábať dvakrát toľko áut ako Česká republika, ktorá je za nami vo výrobe áut na hlavu. Budeme svetová rarita. To, že sme takouto automobilovou veľmocou, však nedosiahol sám, ale svojou politikou tomu pomohli štyri predchádzajúce vlády. Problémom je, že automobilky vyžadujú strednú a vyššiu kvalifikáciu zamestnancov. Už dnes tie existujúce nedokážu napĺňať svoje kapacity. Príchod ďalšieho hráča na západnom Slovensku môže vyvolať väčšie súperenie na trhu.

Čo nás zvýhodnilo pred Poľskom

Miroslav Motejlek (49), český ekonóm

Čo rozhodlo v prospech Slovenska?

- Poľsko sa cítilo už ako víťaz. Oponuje tým, že Slováci ponúkli vysokú štátnu pomoc, ktorú ono už nebolo ochotné dorovnať. Zhrňme si fakty. Keď porovnáme priemernú hodinovú mzdu, v poľskom priemysle je 8,50 eura a na Slovensku 10 eur. Stále je to len polovica mzdových nákladov v Británii a v prospech Slovenska hovorí, že má euro, čo eliminuje riziká. Firma JLR tak nebude závislá len od Veľkej Británie, kde už vlani museli zvyšovať platy a hrozili štrajky.

Kvalifikovaná pracovná sila, dodávateľská sieť, čo sú naše ďalšie výhody?

- JLR odmietol iné lokality, z dôvodu silnej dodávateľskej siete, dopravnej infraštruktúry a robustnej logistiky. V roku 2014 vyprodukovalo Slovensko 970 000 áut na 220 km dlhej osi Bratislava (VW) – Trnava (PSA) – Žilina (KIA). Na rozdiel od malých plechových lacných poľských áut má rozvinutý luxusný automobilový biznis. Výhodou je kvalifikovaná sila. S týmto DNA je ťažké Slovensku konkurovať.

Nie je problém, keď sa ekonomika Slovenska orientuje na jeden typ priemyslu?

- Jeden to síce je, ale slovenský automobilový priemysel na seba viaže stovky firiem a desaťtisíce ľudí. Nielen na Slovensku, ale i v Nemecku, Rakúsku, Česku, Poľsku i Maďarsku. Problém by bol, keby išlo o výrobu rovnakých áut, ale Slováci vyrábajú rôzne autá pre rôzne trhy. Riziko sa diverzifikuje.

Dalo by sa špekulovať o výške pomoci zo strany štátu?

- Špekulácie sú zbytočné. Pravidlá pre podporu investícií zo strany EÚ sú dané. O tejto investícii nerozhodla štátna podpora, ale výhody Slovenska.

Nový čas, 13.8.2015

INESS is an independent, non-governmental and non-political civic association. All of our activities are financed by grants, 2% tax allocation, own activities and donations from individuals and legal entities. Thus, our operation, scope and quality of outputs, largely depends on your generosity.
Our
awards
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards