Prázdne strategické letisko

Slovensko bude mať najkratšiu leteckú linku na svete! Tak zneli titulky novín, keď letecká spoločnosť Niki ohlásila príchod na bratislavské letisko a s ním aj linku Bratislava-Viedeň. Pár mesiacov neskôr a bublina spľasla, Niki z Bratislavy lietať nebude.

Prázdne strategické letisko

Za posledné roky tak nebo nad dunajskou metropolou významnejšie rozčeril len FlyDubai, ktorá cez Dubai aspoň trocha otvorilo Slovensko iným kontinentom. Možnosť letieť z Bratislavy na dve letiská v Bangladéši poteší dobrodruhov, no tie tri lety týždenne s využitím letiska žiadne zázraky nespravia.

V roku 2014 bratislavské letisko prepravilo 1,36 milióna pasažierov, a na miesto plánovaného 1,4% nárastu zaznamenalo 1,3% pokles pasažierov oproti roku 2013. Odbavilo tak o takmer milión cestujúcich menej, ako v roku 2008!. Linkových letov bolo 875 322, z toho sa o 811 000 cestujúcich (60% celkového počtu) postaral Ryanair. V nákladovej preprave zase DHL priváža na letisko 97% celkového objemu. Koncentrácia na jedného zákazníka je riziková, letisko má pritom len 36% pravidelných letov, cca 23% tvoria dovolenkové lety, zvyšok sú nepravidelné lety (rok 2013). 

Nie každé letisko môže byť svetovým hubom a cestovania chtivých obslúži pohodlne dostupné letisko vo Schwechate, prípadne lacnejšia Budapešť. V podstate nie je prečo smútiť – až na to, že vláda koncom minulej dekády miesto výhodnej privatizácie zvýšila za 70 miliónov eur z verejných peňazí kapacitu na 5 miliónov pasažierov ročne.
Štátne letisko je pritom aj v roku 2014, šiesty rok po sebe, v strate.
 


Zdroj:finstat.sk

Samotné letisko sa snaží presvedčiť verejnosť o zlepšenom a ziskovom hospodárení. Je pravda, že pridaná hodnota letiska stačí na pokrytie mzdových nákladov a úrokov. A mzdové náklady sú nižšie ako pred rokom. Ale letisko si nezarobí na financovanie megalomanskej investície. Odpisy sú totižto takmer vo výške pridanej hodnoty. Podnik síce vystačí s generovaným cash flow, a postupne spláca viac ako 50 mil. eur úverov, ale netvorí dostatočné hotovostné toky a hlavne zdroje na budúcu obnovu majetku. Kvôli nedostatočnej likvidite muselo letisko žiadať banky o neuplatnenie penalizácií. Vďaka vysokým odpisom končí  štátny podnik nakoniec v strate 7 mil. eur a kumulovaná strata tak z imania odhryzla už  37 mil. eur. A to letisko nefinancuje svoju činnosť v plnom rozsahu, napríklad Zabezpečenie bezpečnostnej ochrany letiska je financované so štátnych dotácií vo výške 3,5 mil. eur* a na investície ďalších 0,5 mil. eur. Letisko bez cestujúcich nemôže byť zdravou firmou. Na dividendy z letiska si bude musieť štátny rozpočet pár rokov počkať. 

Investície do infraštruktúry sú mimoriadne populárnym zaklínadlom politikov naprieč Európu. Fakt, že využitie 5 miliónovej kapacity je v nedohľadne opäť potvrdzuje, že plánovači politických investícií bez kontaktu s trhmi majú odhad budúcnosti horší ako veštica Teodora na audiotexte za 3€/min.

*Z výročnej správy nie je jasné, či ide o dotáciu len na lety mimo schengenský priestor, alebo je to dotácia na celkové zabezpečenie letiska, na ktoré by si letisko prirodzene malo samo zarobiť.

INESS is an independent, non-governmental and non-political civic association. All of our activities are financed by grants, 2% tax allocation, own activities and donations from individuals and legal entities. Thus, our operation, scope and quality of outputs, largely depends on your generosity.
Our
awards
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards