Amazon je v zdravotníctve doma

Že ambície spoločnosti Amazon nekončia pri predávaní kníh, hračiek, elektroniky a iných produktov je verejne známe už pár rokov. Amazon sa snaží svoje aktivity rozšíriť aj do iných sfér ľudského života, a vo veľkom investuje aj do zdravotníctva.

Amazon je v zdravotníctve doma

Ani to, že ste Jeff Bezos, vám však nutne nezaručí okamžitý úspech. Spoločný projekt Amazonu, JPMorgan a Berkshire Hathaway s názvom Haven, ktorý bol s veľkou pompou spustený v roku 2018 a sľuboval znížiť náklady a zvýšiť spokojnosť pacientov (v tomto prípade zamestnancov týchto spoločností), ukončil svoju činnosť už o tri roky neskôr, na začiatku roku 2021.

Amazon však v zdravotníctve stále vidí veľký potenciál a nemieni sa vzdať cieľa stať sa dôležitým hráčom v tejto oblasti. Najnovším prírastkom do zdravotníckeho portfólia Amazonu sa s najväčšou pravdepodobnosťou stane spoločnosť One Medical, ktorú Amazon kúpi za 3,9 miliardy dolárov.

One Medical prevádzkuje sieť zdravotníckych kliník a poskytuje aj telemedicínske služby. Spoločnosť funguje na princípe predplatného – za 199 dolárov ročne majú pacienti napríklad možnosť návštevy lekárov ešte v ten istý deň, online rezervácie termínov, a SMS komunikácie s ich doktorom, čo sa stalo populárnym predovšetkým počas pandémie (zaplatením predplatného si však pacient kupuje len objednanie, samotná návšteva a zdravotnícke služby sú účtované podľa zdravotného poistenia pacienta). One Medical taktiež používa vlastný softvér na vedenie zdravotných záznamov, ktoré popisujú ako pohodlnejší pre pacientov aj poskytovateľov zdravotnej starostlivosti. Spoločnosť navyše stále rastie, keď podľa správy za druhý štvrťrok roku 2022 zaznamenala medziročný rast v počte predplatiteľov o 27% (z 621-tisíc na 790-tisíc) a medziročný rast čistých príjmov o 112% (zo 120,4 miliónov na 255,8 miliónov).

Napriek rastu však One Medical zatiaľ nie je ziskový. Podľa spomínanej správy zaznamenal medziročnú čistú stratu vo výške 93,8 milióna dolárov. Prečo je teda pre Amazon zaujímavou kúpou?

Amazon touto akvizíciou totiž okrem iného kupuje aj 188 zabehnutých ordinácií na 25 trhoch USA, ako aj už spomínaných 790-tisíc členov, ktorí One Medical používajú. Okrem potenciálneho nového zdroju ziskov si tak Amazon kupuje aj zdravotnícku infraštruktúru, know-how a dáta.

Ako už bolo v úvode naznačené, nejde o prvú investíciu Amazonu v sektore zdravotníctva. Gigant si totiž pomaly ale isto buduje vlastný zdravotnícky ekosystém. V roku 2018 kúpil Amazon za približne 750 miliónov dolárov spoločnosť PillPack, online lekáreň fungujúcu na spôsob internetového obchodu. V roku 2020 potom spustil službu Amazon Pharmacy, ktorého súčasťou sa služba PillPack stala. Predplatitelia služby Prime od Amazonu si prostredníctvom služieb Amazon Pharmacy a PillPack môžu zadovážiť potrebné lieky so zľavou do výšky až 40% pri „značkových“ liekoch a až 80% pri generických liekoch. Amazon navyše ponúka aj balík Amazon Care s prevažne telemedicínskymi službami (služba však ponúka aj niektoré typy osobnej starostlivosti) v primárnej zdravotnej starostlivosti. Dostupnosť osobnej starostlivosti ponúkanej službou Amazon Care sa v roku 2022 rozšírila do viac ako 20 nových miest v rámci USA.

Akvizícia One Medical je teda zaujímavá aj z pohľadu synergií. Amazon totiž navzájom kombinuje a prepája ponúkané zdravotnícke služby. Okrem virtuálnej prítomnosti (PillPack, Amazon Pharmacy, Amazon Care) bude mať Amazon k dispozícií aj posilnenú fyzickú prítomnosť (One Medical, Amazon Care). Svoje telemedicínske know-how bude teda po novom kombinovať s virtuálnou infraštruktúrou a vedomosťami One Medical, pričom však svoje pole pôsobnosti rozširuje aj na zdravotnú starostlivosť, ktorú telemedicína nepokryje. Navyše, ak si diagnóza vykonaná cez jednu zo spomínaných služieb bude vyžadovať zapojenie liekov, Amazon Pharmacy poskytne čo bude potrebné. Amazon je aktívny aj v technologickej stránke zdravotníctva, napríklad prostredníctvom cloudovej platformy Amazon Web Services (ktorá je už v súčasnosti využívaná napr. spoločnosťou Moderna alebo Národnou zdravotnou službou Spojeného kráľovstva) alebo vývojom technológií ako je napríklad Halo Band – nositeľné zariadenie, ktoré sleduje rôzne zdravotné ukazovatele.

Či sa však Amazon naozaj stane jedným z najväčších hráčov v sektore zdravotníctva je stále vo hviezdach. Nakročené k tomu, zdá sa, má, avšak predčasný koniec projektu Haven dokazuje, že ani kvalitne riadení finanční giganti nemajú nič zaručené. Rast Amazonu v sektore zdravotníctva bude navyše pravdepodobne čoraz viac pod drobnohľadom protimonopolných regulačných orgánov a autorít zaoberajúcich sa dátovým súkromím a bezpečnosťou, čo môže rast značne spomaliť. Koniec koncov, aj akvizícia spoločnosti One Medical ešte musí byť schválená príslušnými autoritami. Trend technologických korporácií investujúcich do zdravotníctva tu však nepochybne je – o zdravotníctvo sa nezaujíma (a aktívne doň neinvestuje) len Amazon, ale napríklad aj Google, Microsoft, alebo čínsky gigant Tencent. Rozvoj aktivít technologických firiem v oblasti zdravotníctva tak nateraz síce ostáva „len“ zaujímavým trendom, ktorý sa však určite oplatí sledovať.

Blog N, 31.8.2022

INESS is an independent, non-governmental and non-political civic association. All of our activities are financed by grants, 2% tax allocation, own activities and donations from individuals and legal entities. Thus, our operation, scope and quality of outputs, largely depends on your generosity.
Our
awards
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards