Ako vyzerá škola bez učiteľov – inšpirácia pre naše vysoké školy?

Opakuje sa to každý rok ako topenie prvého snehu. V školstve chýbajú peniaze. Možno je načase do tejto debaty vniesť trocha nového vetra. Väčšinou sa na tento problém pozeráme statickou optikou – keď chceme pridať učiteľom, musíme zobrať dôchodcom alebo policajtom. Alebo ešte môžeme zvýšiť dane, ale tie sú už vysoké. Alebo sa zadlžiť, ale to je len iný názov pre budúce zvýšenie daní.

Ako vyzerá škola bez učiteľov – inšpirácia pre naše vysoké školy?

Keď však zdvihneme zrak nad mantinely verejného sektora, zistíme, že je aj množstvo ďalších možností. Napríklad v inováciách. Keď verejný sektor rozmýšľa o inováciách v školstve, tak to spravidla ostane len pri prvoplánových nápadoch ako rozdávanie tabletov, nainštalovanie interaktívnej tabule do triedy alebo rozhádzanie tulivakov pomedzi lavice.

A ono sa na prvé zamyslenie naozaj ťažko vymýšľa niečo revolučné v storočiami zakonzervovanom postupe, keď skupina študentov sedí v triede otočená smerom k tabuli, pred ktorou im učiteľ niečo vysvetľuje.

Lenže práve na to existujú na svete podnikatelia, aby prišli s niečím, čo nikto ani nevedel, že nevie. Niečím revolučným. Problém je, že do vzdelávania púšťame podnikateľov málo. Ale sem-tam motyka vystrelí. Jedným z takýchto strelcov bol aj francúzsky miliardár Xavier Niel, ktorý sa už nemohol pozerať na to, ako neoptimálne funguje vzdelávanie vo Francúzsku. A tak v roku 2013 založil IT školu.

Na tom by nebolo nič zvláštne. Takýchto škôl a hlavne v odbore IT vzniká po celom svete habadej. On však mal revolučnú myšlienku vytvoriť školu bez učiteľov. Mzdové náklady totiž tvoria vo vzdelávaní vždy významnú časť rozpočtu. A v rozpočtoch na vzdelávanie nikdy nie je dosť peňazí.

Jeho škola nesie názov 42, čo je odkaz na knihu Stopárov sprievodca galaxiou od Douglasa Adamsa. 42 je plná najnovších počítačov, otvorená 24/7 a študenti tu môžu aj prespávať. Jediná vec, ktorá tam absentuje, sú spomínaní učitelia. Namiesto toho autor školy stavil na to, že ľudia sú spoločenské živočíchy, ktoré sa najlepšie učia v kolektíve a pri riešení konkrétnych problémov. V pedagogickom žargóne ide o peer-to-peer a projektové učenie. Do toho architekti vzdelávania pridali gamifikáciu – aplikovanie princípov z počítačových hier do učenia.

Výsledkom je, že namiesto učiteľov existuje v škole 42 softvér, ktorý pripravuje úlohy a projekty pre študentov a vedie ich postupne jednotlivými krokmi vo vzdelávaní. Za všetko ostatné sú zodpovední samotní študenti, ktorí si navzájom pomáhajú, spolupracujú a dokonca si aj kontrolujú a hodnotia úlohy. Každý študent v škole je v určitom momente mentor alebo mentorovaný. Škola 42 jednoducho stavila na to, že neexistuje lepší spôsob, ako sa niečo naučiť, než pokúsiť sa naučiť to niekoho ďalšieho.

Týmto komentárom nechcem tvrdiť, že teraz na všetkých vysokých školách môžeme prepustiť pedagógov a nahradiť ich softvérom. Chcem len upozorniť na to, že svet nie je uzatvorená nádoba, kde ak chceme niekomu pridať, musíme inému zobrať.

Na Slovensku za posledných 12 rokov poklesol počet žiakov na jedného učiteľa na vysokých školách skoro o polovicu. To je dramatický pokles produktivity. Vo finančnom vyjadrení to znamená, že zatiaľ čo v roku 2009 stálo vzdelanie študenta 2 800 eur, v roku 2020 to bolo viac ako 7 000 eur ročne.

To v mentálnom svete podnikateľov a inovátorov signalizuje, že existuje gigantický priestor na inovácie. V mentálnom svete niektorých politikov, úradníkov a verejných zamestnancov to znamená, že potrebujú viac peňazí. Ktorý mentálny svet si vyberiete vy, daňoví poplatníci a študenti?

Denník N, 7.1.2022

INESS is an independent, non-governmental and non-political civic association. All of our activities are financed by grants, 2% tax allocation, own activities and donations from individuals and legal entities. Thus, our operation, scope and quality of outputs, largely depends on your generosity.
Our
awards
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards