Doležal plánuje štyri veľké diaľnice. Stavať ich majú súkromníci

Radovan Ďurana sa pre Finweb vyjadril k verejnému obstarávaniu. 03. 08. 2020.

Doležal plánuje štyri veľké diaľnice. Stavať ich majú súkromníci

Otázna výhodnosť

Aké by boli náklady štátu na nové úseky, je zatiaľ ťažké špecifikovať, keďže presné sumy ukáže až súťaž. Odhadovaná cena úsekov Turany a Karpaty je však zhruba miliarda eur za každý. Nové verejno-súkromné partnerstvá by v týchto prípadoch podľa analytika INESS Radovana Ďuranu nemali byť problémom, ak budúce splátky zostanú súčasťou verejného dlhu. Inak by sa voľba tohto nástroja mohla stať prostriedkom politickej kalkulácie, a nie hľadaním efektívnejšieho riešenia. „Keď niekto príde s PPP projektom, ktorý si bude vyžadovať ročnú splátku 20 miliónov eur, tak v porovnaní s 10 miliardami v deficite sa nič nezmení. Musíme si však zvoliť priority za celý štát nielen čo sa týka ciest,“ povedal Ďurana, podľa ktorého je výhodou takejto formy financovania motivácia stavať rýchlo a efektívne.

Hranica výhodnosti je podľa Ďuranu tenká aj pri bratislavskom obchvate. Rozdiel tu vyšiel v prospech verejno-súkromného partnerstva len na pár desiatok miliónov eur, čo sa však po problémoch s meškaním projektu môže ešte znížiť. 

Celý článok si môžete prečítať tu.

INESS is an independent, non-governmental and non-political civic association. All of our activities are financed by grants, 2% tax allocation, own activities and donations from individuals and legal entities. Thus, our operation, scope and quality of outputs, largely depends on your generosity.
Our
awards
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards