Veľké ciele neznámej budúcnosti

Minulý týždeň oznámil predseda Európskeho parlamentu, že množstvo schôdzí a stretnutí výborov sa kvôli koronavírusu ruší. Ale aj v Európskom parlamente sa delia ľudia na obyčajných a tých druhých. A tak akcia, na ktorej sa mal zúčastniť prezident Ghany, bola zrušená, ale osobný príhovor Grety Thunbergovej zrušený nebol. Dostala slovo pri príležitosti predstavenia návrhu Klimatického zákona, vlajkovej lode šéfky Európskej komisie.

Veľké ciele neznámej budúcnosti

Greta Thunbergová zákon označila za zlyhanie a tvrdí, že Únia si akurát priznala porážku. Nevieme, ako sa cítila Ursula von der Leyen, ale sála odmenila rečníčku ováciami postojačky.

Vráťme sa však na Slovensko, kde sa budeme musieť s dôsledkami nového návrhu vyrovnať. Slovenské ministerstvo životného prostredia asi dva roky pripravovalo stratégiu na znižovanie emisie skleníkových plynov. Objednalo si za vyše pol milióna eur odborníkov zo Svetovej banky, aby vypracovali model slovenskej ekonomiky prepojený so scenárom spotreby a výroby energií. Tak, aby došlo k 70- až 80-percentnému poklesu emisií do roku 2050. Tento model počíta od roku 2020 s nákladmi na opatrenia 4,2 percenta HDP ročne, či reálnymi mzdami nižšími o desať percent (!) od roku 2040. Na základe tohto ekonomického modelu ministerstvo začalo pripravovať nízkouhlíkovú stratégiu.

A potom začali prichádzať „prekvapká“. Najprv sa vláda v lete minulého roka prihlásila k uhlíkovej neutralite. To zjednodušene znamená pokles emisií nie o 80, ale o 90 percent (o posledných desať percent sa postará príroda, ktorá uhlík prirodzene pohlcuje). Čo s tým, keď je model urobený a stratégia skoro dopísaná?

Keďže vláda musela túto stratégiu kvôli záväzkom k Európskej únii predstaviť tak či tak do konca roka 2019, ministerstvo do textu stratégie podopĺňalo desiatky opatrení, ale bez vyčíslenia. No hneď v úvode stratégie sa dočítame: „Práve najťažšie a najdrahšie bude eliminovať tento zvyšok.“ Je to ako s chudnutím. Prvých 10 – 20 percent zhodíte ľahko. A potom to už ide len ťažšie, náklady dramaticky rastú. Aj model Svetovej banky počíta s nákladmi osem miliárd eur na celé nasledujúce desaťročie, a potom bác 196 miliárd eur na dve dekády do roku 2050.

Nový klimatický zákon je predovšetkým niečo ako vykonávací predpis, akým chce Európska komisia kontrolovať a vymáhať dosiahnutie cieľov do roku 2050. Nechajme bokom sporný bod, v ktorom si komisia uzurpuje právo definovať členským krajinám emisné ciele. Komisia si týmto zákonom aj udelila úlohu prehodnotiť ciele škrtov emisií do roku 2030. A tak hrozí, že ministerstvo životného prostredia bude musieť stratégiu prerábať druhýkrát. Už nie 40-percentné škrty oproti roku 1990, ale hneď 50 až 55 percent. Na jazyk sa tlačí otázka – How dare you?

Model Svetovej banky predpokladá, že prijatie všakovakých opatrení by nás mohlo dostať na 47-percentný pokles. Dodatočných tri až osem percent sa nemusí zdať veľa, ale opäť pripomíname, že nízko visiace ovocie bolo už do existujúcich opatrení zapísané. Takých päť percent slovenských emisií predstavuje dnes dva milióny ton ekvivalentu CO2. Na porovnanie, všetky obnoviteľné zdroje elektriny dnes Slovensku šetria 0,25 milióna ton. Schopnosť lesov a prírody zachytávať uhlík by sme museli za desať rokov zvýšiť nad rámec už plánovaných opatrení o ďalšiu tretinu, čo je nemožné. Komisia tak môže prísnejšími plánmi vyriešiť problém vznikajúcej koalície ohľadne nájomných bytov. Stavbári sa budú musieť viac venovať zatepľovaniu budov verejného sektora.

Uvidíme, či sa komisia na jeseň bude snažiť utešiť Gretu Thunbergovú ambicióznejšími cieľmi alebo prevážia ekonomické a politické argumenty. Jeden bod však v návrhu klimatického zákona zúfalo chýba. Ako chce Európska komisia primať k spolupráci zvyšok sveta, ktorý má na účte zvyšných 83 percent emisií?

Denník N

Update: Zdá sa, že EP povolil účasť zahraničných speakrov, pokiaľ bolo podujatie určené priamo pre zamestnancov parlamentu. Akcie, na ktorú bol pozvaný aj prezident Ghanny, sa mali pôvodne zúčastniť aj diváci mimo parlament, preto bola zrušená. Pravidlá zrejme boli dodržané, ale zmysel tohto opatrenia proti šíreniu nákazy výborne ilustruje záber, pred začiatkom vystúpenia Gréty.

INESS is an independent, non-governmental and non-political civic association. All of our activities are financed by grants, 2% tax allocation, own activities and donations from individuals and legal entities. Thus, our operation, scope and quality of outputs, largely depends on your generosity.
Our
awards
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards